Monday, March 5, 2018

Memahami apa yang berlaku dalam tubuh apabila kandungan gula (glukos) dalam darah berlebih ataupun berkurang

Hari ini, mari kita cuba memahami apa yang berlaku dalam tubuh apabila kandungan gula (glukos) dalam darah berlebih ataupun berkurang.
Hati

Dalam istilah perubatan moden, anterior dan posterior merupakan sinonim daripada ventral (permukaan depan) dan dorsal (permukaan belakang). Istilah-istilah ini hanya digunakan untuk orang dalam keadaan berdiri tegak atau ‘posisi anatomi’.
SIROSIS

SIROSIS (Cirrhosis) adalah keadaan di mana hati tidak berfungsi dengan baik kerana kerosakan jangka panjang. Kerosakan ini ditunjukkan dengan penggantian tisu hati normal oleh tisu parut. 

Biasanya, penyakit ini berkembang dengan perlahan selama berbulan-bulan atau tahun akibat pengumpulan racun. Pada awal, sering terdapat gejala. Apabila penyakit bertambah buruk, seseorang akan menjadi letih, lemah, gatal, bengkak di kaki bawah, mengembangkan kulit kuning, mudah lebam, mempunyai bendalir membina di dalam perut, atau mengembangkan saluran darah seperti laba-laba pada kulit. 

Pembentukan cecair di dalam perut boleh menjadi dijangkiti secara spontan. Komplikasi lain termasuk encephalopathy hepatic, pendarahan daripada urat dilipat di esophagus atau urat perut dilat, dan kanser hati. Encephalopathy hepatik mengakibatkan kekeliruan dan boleh menyebabkan ketidaksadaran.



MAHA SUCI ALLAH SWT yang telah menjadikan sesuatu tidak sia-sia.

Apabila glukos berlebihan, sel beta di dalam pankreas dirangsang untuk mengeluarkan insulin untuk menguruskan glukos yang berlebihan. Sebahagian glukos akan diserap oleh sel tubuh manakala bakinya akan disimpan di dalam hati sebagai glikogen.

Apabila paras glukos di dalam tubuh merosot atau berlaku kekurangan, sel alfa di dalam pankreas diransang untuk mengeluarkan 'glucagon' ke dalam saluran darah dan seterusnya menyebabkan hati akan melepaskan glikogen menjadi glukos untuk dimanfaatkan oleh sel-sel di dalam tubuh.

Sebenarnya semua kerosakan pada diri manusia dan persekitarannya disebabkan manusia cuba menyaingi kemampuan Tuhan. Ya memang Allah memberikan pelbagai kemampuan kepada manusia sesuai dengan peranan mereka sebagai wakilnya dibumi. Namun begitu, manusia menyalahgunakan kemampuan mereka hingga menimbulkan kerosakan di muka bumi. Salah satu kerosakan yang mereka alami sendiri adalah kerosakan badan kerana disebabkan mereka memasukkan makanan dan minuman yang bukan-bukan ke dalam tubuh. Ini dengan tujuan memuaskan kehendak (nafsu). Contohnya memakan banyak ubat kimia hingga mengganggu sistem tubuh dan kesihatan.

#SetiapPenyakitAdaUbatnya
#SihatSecaraHolistik
#TipSihat
#DeIeman


No comments:

Post a Comment

RUMAH BEKAM D' IEMAN

RUMAH BEKAM D' IEMAN
Pusat Latihan Herbalis & Rawatan Holistik (Kerohanian) Yang Unggul Di Dunia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails