Wednesday, January 5, 2011

TIBBUN NABAWI


PENGENALAN

Nabi berkata, "Allah tidak menimpakan musibah ke atas orang mukmin melainkan kerana salah satu daripada dua perkata: mungkin dia mempunyai dosa yang tidak dapat diampunkan kecuali dengan cubaan itu. Kedua, dengan ujian itu darjatnya di sisi Allah dinaikkan." Dosa orang yang ikhlas menerima penyakit yang ditimpakan ke atasnya pula digugurkan, selain sikap sabar itu juga mempunyai nilai pahala yang besar.

Dunia Islam dan dunia barat mempunyai pandangan yang berbeza mengenai penyakit. Bagi Islam, penyakit adalah kurniaan yang diberikan Allah kepada hamba yang dicintainya.

Menurut perubatan barat, penyakit disebabkan oleh interaksi antara bahagian di dalam tubuh dan elemen luaran. Jadi, biasanya ia hanya dapat diubati menggunakan cara luaran juga. Misalnya ubat berasaskan kimia yang diberikan kepada pesakit yang berfungsi menghambat respon badan kepada gangguan keseimbangannya. Apabila ini dilakukan secara berterusan, tubuh kita kehilangan kemampuan semula jadinya bagi membetulkan gangguan keseimbangan.

Terdapat beberapa perbezaan antara pola pemikiran berasaskan perubatan nabi dan pola pemikiran berasaskan perubatan barat. As-Suyuthi menyatakan penyakit dapat disebabkan oleh beberapa perkara iaitu gangguan udara, salah makan ataupun minum, kekeliruan gerak, rehat yang sedikit ataupun berlebihan, respon emosi yang berlebihan, istirehat emosi yang berlebihan, tidur dan berjaga yang tidak seimbang, adanya cecair yang berlebihan serta gangguan pengeluaran cecair tubuh.

Rehat yang berlebihan dapat melemahkan jasmani dan jiwa dan menyebabkan terkumpulnya tenaga atau 'chi' di dalam tubuh. Akibatnya, nutrien makanan tidak dapat diserap dengan baik. Peredaran darah juga menjadi perlahan hingga menyebabkan gangguan pada jantung dan otak.

PENYAKIT HATI

Berwaspada dengan kesan penyakit hati kepada kesihatan. Al-Ghazali menyatakan dendam menyebabkan barah. Sifat dengki pula merosakkan beberapa organ utama dan menyebabkan gangguan hormon. Ini seterusnya menyebabkan timbulnya penyakit seperti kencing manis. Begitu juga sifat dengki, sombong, suka memfitnah dan pendendam meningkatkan risiko dijangkiti barah dan hepatitis.

Di dalam sahih bukhari, nabi berkata, "Sifat iri hati itu memakan kebaikan seperti api memakan sekam." Kebaikan di sini termasuklah kesihatan.

Orang yang iri hati akan menyebabkan tubuhnya menghasilkan hormon 'kortisol' dan 'adrenalin'. Kedua-dua hormon ini menyebabkan "glukoneogenesis" (pembentukan gula di dalam darah meningkat) dan mengganggu degupan jantung. Malah mereka juga mudah diserang penyakit kencing manis, penyakit jantung, hyperthyroid, penyakit hati, sakit ginjal dan ulser kronik.

RAWATAN HOLISTIK

Rawatan holistik adalah rawatan yang merangkumi rawatan rohani dan jasmani. Qalbu itu umpama raja, raja yang baik akan memimpin rakyatnya kepada kebaikan. Hati itu umpama istana. Tiada seorang raja yang baik pun akan bersemayam di dalam istana yang kotor.

Untuk menjadikan qalbu yang baik, rawatan yang mujarab sudah tentulah dengan membanyakkan zikirullah. Bagi mereka yang memiliki qalbu yang berpenyakit, zikirullah merupakan suatu amalan yang pahit baginya.

Begitu juga halnya dengan hati, ia memerlukan herba yang bersifat pahit untuk merawatnya, herba yang boleh melakukan detok atau pencucian kepadanya. Untuk proses detoksifikasi yang lebih berkesan, herba pahit seperti pegaga disinergikan dengan ikan. Potensi keberkesan rawatannya menjadi 13 kali ganda.

TANDA-TANDA KELEMAHAN HATI

Mata puteh yang berwarna merah atau kuning, menandakan hati sedang bermasalah. Merah menggambarkan panas, kuning menunjukkan berlaku infeksi pada hati. Hati yang panas perlu disejukkan.

Herba untuk rawatan hati dalam HPA ada 2 ; teja lawang dan pegaga. Teja lawang ada dalam produk HERBA TUJU ANGIN, sementara pegaga dalam TEH HERBA dan KORDIAL PEGAGA. Teja lawang bersifat KARMINATIF, sementara pegaga termasuk dalam kategori herba pahit.

TEH HERBA mengandungi 100% herba pegaga, sangat baik untuk merawat masalah hati bia dicampurkan dengan gula batu. Jika penyakit pada peringkat akut, cukup dengan menggunakan 1 uncang

Herba pahit bukan sahaja bersifat depuratif, malah airnya bersifat alkali. Pada peringkat awal; mata puteh warna merah, amalkan 1 uncang Teh Herba dicampurkan dengan gula batu untuk diminum 3 kali. Bila mata puteh jadi kuning, ambil 3 uncang untuk 3 cawan; Lebih pekat.

Sekiranya anda ingin menggunakan Kordial Pegaga untuk merawat masalah hati, gunakan 2 sudu besar dan dicampurkan dengan air 1 gelas, amalkan 3 x sehari.

Hati yang rosak boleh menyebab terjadinya penyakit busung. Jadikan air TEH HERBA sebagai mandian; iaitu rawatan herba ikut liang2 kulit.

Dos HERBA TUJU ANGIN pada peringakat awal adalah 2 biji x 3. Jika serius; amalkan 3biji 3X sehari. Untuk lebih efektif, buka kapsul + air panas, kacau dan minum. Untuk merawat hepatitis B , + omega3 sofgel, insyallah selepas 6 bulan virus hepatitis tersebut tidak dapat dikesan lagi.

RUMAH BEKAM D' IEMAN

RUMAH BEKAM D' IEMAN
Pusat Latihan Herbalis & Rawatan Holistik (Kerohanian) Yang Unggul Di Dunia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails