Saturday, June 17, 2017

ISLAM MENUNTUT MERAWAT PENYAKIT DAN MENJAGA KESIHATAN.

ISLAM MENUNTUT MERAWAT PENYAKIT DAN MENJAGA KESIHATAN.

Kesihatan tubuh dan memelihara kesihatan adalah merupakan perkara utama yang harus dimiliki dan dipertahankan oleh setiap orang.

Kesihatan merupakan nikmat besar dari ALLAH bagi hamba-NYA setelah nikmat IMAN dan ISLAM.

Dari Abdurrahman bin Abi Laila, dari Abi Darda' ia berkata: "Aku berkata: Ya Rasulullh. Sungguh aku diberi kesihatan lalu aku bersyukur lebih aku sukai daripada aku diberi bala (cubaan) lalu aku bersabar." Rasulullah s.a.w. menjawab: "Dan aku juga menyukai engkau berada dalam kesihatan."
Beberapa cara untuk memelihara kesihatan, mencakupi kesihatan jasmani dan rohani bagi kehidupan di dunia dan akhirat:-

PENJAGAAN KESIHATAN MELALUI:

1- Makan dan Minum,
2- Pakaian,
3- Tempat Tinggal,
4- Riadhah,
5- Tidur
6- Berjimak, dan
7- Bau-Bauan.

Makanan utama baginda Rasulullah terdiri dari bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran. Dari segi nutrisi, bijirin ada karbohidrat yang mana merupakan sumber tenaga, sementara buah dan sayur mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh. "Wahai manusia! makanlah dari apa yang terdapat di bumi yang halal lagi baik dan janganlah kalian mengikuti langkah-langkah syaitan." (Surah al-Baqarah: 168)

Minuman yang biasa dimunim oleh Nabi Muhammad s.a.w. ialah 1- Madu, 2- Air sejuk, 3- Air manis; air +madu atau air + kurma, 4- Susu. "Janganlah kamu minum dengan sekali nafas bagaikan minumnya unta, akan tetapi minumlah dengan dua atau tiga kali tarikan nafas. Sebutlah nama Tuhan (membaca basmalah) apabila kamu ingin mulai minum dan pujilah Tuhan (membaca hamdalah) apabila kamu telah selesai minum." (Riwayat Tirmizi)

Imam Ahmad berkata: "Jika berkumpul 4 hal pada suatu makanan, maka sesungguhnya itulah yang paling sempurna, iaitu: diawali dengan bacaan basmalah, diakhiri dengan bacaan hamdalah, banyak tangan atasnya (banyak orang yang memakannya dalam satu hidangan) dan makanan tersebut bersumberkan yang halal."



No comments:

Post a Comment

RUMAH BEKAM D' IEMAN

RUMAH BEKAM D' IEMAN
Pusat Latihan Herbalis & Rawatan Holistik (Kerohanian) Yang Unggul Di Dunia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails