Monday, August 31, 2009

TIP UTK SIHAT: KAEDAH PERUBATAN ISLAM

Telah lama saya tak menulis utk blog ini. Rasa terkilan juga kerana ilmu yg ALLAH SWT "hadiah" pada saya tidak dikongsikan bersama rakan2 yg dahagakannya. Tapi xpe; pagi ni tika ada kelapangan yg ALLAh beri, saya ambik kesempatan utk tulis sesuatu yg bole bagi manfaat kpd pembaca yg budiman.


Kita semua maklum yg ALLAH SWT bekalkan kat kita semua 'Kekuatan Fitrah" a.k.a IMUNITI @ sistem daya tahan tubuh [semuanya =lah tu] ketika lahir ke dunia ini. Orang dolu-dolu untung la kerana seingat saya masih ade bidan kampung yg sambut kelahiran bayi. Tapi skrg smuo kene bersalin kat hospital.

Masalahnya skrg ni, kelahiran bayi tu x disambut dgn cara yg ISLAM ajar: TaLi pUsAt tu x bole potong dulu selagi ia x berhenti berdenyut dan mengempis : kerana IMUNITI utk anak tu x habis di salurkan sepenuhnya melalui tali pusat tu. Sebab tu doktor kene pening kepala utk suntik sesuatu {selalunya vaksin la yg meragukan} utk "kuatkan semula" imuniti budak tu.

1-PERKASAKAN DAYA TAHAN TUBUH

Ooleh itu; kita yg berpegang kpd kefahaman "PeNyAkIt disebabkan oleh kelemahan sistem IMUNITI" hendaklah berusha utk membersihkan "kotoran" yg telah melemahkan sistem daya tahan tubuh [detoksifikasi] tersebut agar IMUNITI DAPAT DIBANGKITKAN SEMULA dgn mengamalkan HERba-herBA yg bersifat alamiah yg telah menjadi amalan datuk nenek moyang kita dulu sejak zaman berzaman.

Centella asiatica
Semua herba-herba alamiah yg tidak beracun adalah baik utk diamalkan terutamanya pegaga; yang telah dipatenkan oleh Malaysia dan juga mendapat pengiktirafan WHO diantara 20 herba terbaik dalam dunia. Kandungan bahan aktif dalam pegaga yg melebihi 50 jenis menjadi faktor penting kenapa herba ini menjadi pilihan utama dlm ramuan produk keluaran HPA. Diantara kelebihan pegaga ini; ia bole dgunakn untuk mengatasi masalah batuk, menurunkan tekanan darah tinggi, baik utk demam dan banyak lagi.

Perawatan tidak akan lengkap sekiranya kita tinggalkan makanan kesihatan yang Rasulullah S.A.W guna untuk tujuan perubatan seperti madu asli, habbatussauda dll. Untuk tujuan itu, madu hendaklah diamalkan oleh setiap mereka yang mengaku sebagai ummat nabi akhir zaman; sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Yaitu di waktu pagi sebelum solat subuh dan waktu sebelum nak tidur malam.

Rasulullah S.A.W. bersabda, “Gunakan dua penyembuh; madu dan al quran.” (Hadis riwayat Ibnu Majah dan Al Hakiem)

Para herbalis memandang bahawa madu sebagai sumber alamiah dan al quran itu sebagai sumber ilahiah. Ilahiah bermakna mengadakan hubungan dengan Allah S.W.T. sedangkan alamiah ialah sumber dari alam semula jadi seperti tumbuhan, batu-batan, logam dan haiwan.



2-PASTIKAN LAWAS DALAM PEMBUANGAN AIR BESAR

Sembelit merupakan perkara besar yang disebut oleh nabi sebagai punca kepada banyak masalah penyakit. Tapi ramai manusia yang tak hendak mengaku yang dianya sembelit.

Buang air besar a.k.a berak; adalah satu proses dimana tubuh cuba utk mengeluarkan najis (kotoran yg berbagai jenis) dari usus besar agar tuan tubuh menjadi sihat. Dlm erti kata lain, "bila kotoran dpt d kluarkn dari badan, badan bertambah bersih => tubuh akan sihat".

Cuba kita bayangkan TONG SAMPAH yang ditepi rumah tidak "dikosongkan"; sudah pasti ia akan mengundang lalat, langau, ulat dan binatang liar utk berpesta "menjamu selera" dengan makanan percuma yang dihidangkan oleh tuan rumah yang murah hati itu. Bagaimana pula dengan usus besar yang tak dapat "membuang" isi perutnya dalam masa 14 jam dari masa makanan itu masuk ke dalam mulut tuannya? Bagaimana pula dengan orang yg simpan "harta pusaka" itu lebih dari 3 hari? Ada yang sampai 1 minggu pun tak buang2 dan ada yang lebih dari itu. Bayangkan betapa sakit kepala orang itu bila gas "methane" yang terhasil dari sembelit yang kronik tersebut naik sampai ke kepala???? MIGRAAAAAAAAAAAAAAIIIIIIIIIN.

Untuk lawas B.A.B tak susah mane pun. Kita bole pilih ikut kesesuaian tubuh kita produk-produk HPA yang berikut: PELAWAS, TUJUANGIN, D'KARM, ROSELLE, MINYAK ZAITUN.


Sebelum terlupa, untuk lawas B.A.B makanlah buah2an sebelum makan yang berat-berat; bukan makan buah selepas makan.

3-MAKAN YANG HALAL LAGI TOYYIB

Sudah pastilah kalau nak tubuh yang sihat kita takkan makan "JUNK FOOD". Kita sebagai orang ISLAM yang mengutamakan kebersihan sudah tentu akan ikut saranan ALLAH SWT untuk makan YANG HALAL LAGI TOYYIB spt maksud ayat 168 dari Surah AlBaqarah .

PESAN IMAM GHAZALI RAHMATULLAH ALAIH

  • Jika Kita Ingin Anak Kita Menjadi Soleh, Bijaksana Dan Berguna, Berikanlah Ia Makanan Daripada Rezeki Yang Halal Sejak Ia Lahir.
  • Makanan Yang Halal Selain Menjadikan Anak Kita Berguna, Boleh Menjadikan Mental Mereka Pintar Dan Cerdas.
  • Sebaliknya Anak Akan Menjadi Derhaka Terhadap Kita Jika Ia Diberikan Makanan Yang Haram Dan Kotor.

Dalam kehidupan ini, air memainkan peranan penting. Kita ambil wuduk guna air mutlak; tak guna air musta'mal apatah lagi air muttanajis. Nak cuci longkang yang tersumbat; tak cukup 1 baldi air, kena guna banyak air.

Gitu-gitulah nak tubuh yang sihat; kena amalkan air "mutlak" dan "banyak". Air mutlak yang terbaik adalah AIR ZAMZAM [pH=13.5; bersifat alkali] dan air yang ditapis oleh tanah yang ALLAH jadikan. Banyak pula mengikut keperluan tubuh sihat adalah sekitar 2.5 liter atau 10 gelas sehari diambil 5 kali {sebelum 1 gelas dan selepas 1 gelas} sehari mengikut waktu-waktu solat yang sediada.

Banyak minum => kerap kencing [buang kotoran] => badan tambah bersih => SIHAT

Bagi mereka yang ada masalah kesihatan (sakit) kenalah berpantang dan berpuasa. Bagi yang sakit ada makanan yang halal dia tidak boleh ambil sebab TAK TOYYIB; kalau dimakan juga akan menyebabkan lambat sembuh. Kena PANTANG SUNGGUH-SUNGGUH; bukan PANTANG JUMPA.

4-MENGAMALKAN BERBEKAM

Bekam merupakan satu kaedah PERUBATAN NABI yang telah dilupakan oleh UMAT ISLAM. Ramai juga yang melakukan BEKAM tapi tak ikut kaedah yang betul; cuma nak jadikan bekam ni sebagai sumber CARI MAKAN JE bukan untuk tujuan menghidupkan SUNNAH.

Bekam adalah satu kaedah mengeluarkan keracunan (toksid) daripada tubuh badan melalui permukaan kulit. Proses ini membantu memberi kerehatan kepada ginjal, limpa dan hati daripada melakukan kerja yang berat secara berpanjangan.

Dengan berbekam darah akan menjadi lebih bersih, dapat berfungsi dengan lebih berkesan untuk menghantar oksigen, nutrien, haba, hormon dll dan menjadikan tubuh lebih sihat dan ceria.

Mengikut pengalaman saya yang baru setahun jagung dalam bidang PERUBATAN JAWI ini; banyak masalah-masalah kesihatan yang dirujuk kepada saya dapat diatasi dengan IZIN ALLAH iaitu dengan mengambil kira keEMPAT-EMPAT faktor penting yang telah jelaskan di atas.

Mudah-mudahan perkongsian ilmu dan pengalaman ini dapat dimanfaatkan oleh sahabat-sahabat seperjuangan yang lain dalam usaha untuk memertabatkan PERUBATAN ISLAM dalam masyarakat Islam yang telah terpesong jauh dari kaedah perubatan yang sebenarnya.

Walau bagaimanapun, saya mohon tunjuk ajar dari mereka yang lebih berpengalaman agar tanggungjawab yang berat ini dapat kita pikul bersama demi untuk mencari keredzaan ALLAH SWT.


BUAT KERANA ALLAH

RUMAH BEKAM D' IEMAN

RUMAH BEKAM D' IEMAN
Pusat Latihan Herbalis & Rawatan Holistik (Kerohanian) Yang Unggul Di Dunia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails