Sunday, May 28, 2017

Pengamalan makanan sunnah bersama Olive House

Pusat Terapi Bekam De ieman membawa bersama konsep sihat secara holistik.



Perubatan Islam secara Holistik

Perubatan berlandaskan kepada keyakinan yang kuat bahawa hakikat penyembuhan yang sebenar berasal daripada Allah swt yang bersifat Asy-Syafii (Maha Penyembuh) dan ketepatan (kemujaraban) penawar menjadi pegangan.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya, "Sesungguhnya apabila Allah menurunkan penyakit, DIA akan menurunkan penawar bersamanya. (Hanya) tidak mengetahui orang yang tidak mengetahuinya dan mengetahui orang yang mengetahuinya." [Riwayat Ibnu Hibban no 6062].

Allah s.w.t. berfirman yang maksudnya: "Dan apa jua yang menimpa kamu daripada sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (daripada perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa) dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar daripada dosa-dosa kamu. [Surah asy-Syura 42 ayat 30].

Imam Ibnu al-Qayyim berkata: "Dalam RUQYAH (doa atau zikir perlindungan) ini terdapat TAWASSUL (usaha atau sebab untuk mendekatkan diri) kepada Allah dengan kesempurnaan sifat RUBUBIYAH-Nya (pengaturan-Nya atas semua urusan makhluk-Nya dan kasih sayang-Nya dalam menyembuhkan penyakit mmanusia.)

Oleh itu, Dialah satu-satunya asy-Syafi (Maha Penyembuh), tidak ada kesembuhan kecuali kesembuhan daripada-Nya. Maka ruqyah ini mengandungi tawassul kepada Allah dengan mentauhidkan-Nya (mengesakan-Nya dalam beribadah), sifat ihsan (kebaikan) dan rububiyah-Nya.

KONSEP SETIAP PENYAKIT ADA UBATNYA

Perkara paling asas yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW adalah dengan membetulkan tanggapan manusia tentang penyembuh yang sebenar. Manusia sebelum kedatangan Nabi Muhammad SAW menganggap hanya para doktor atau tobib yang berupaya menyembuhkan penyakit manusia. Namun Nabi Muhammad SAW telah mengajar kita bahawa yang menyembuhkanialah ALLAH SWT iaitu Tuhan yang menjadikan manusia.

Nabi menjelaskan bahawa semua penyakit datang dari ALLAH SWT dan penyembuhan bagi semua penyakit juga datang daripada-NYA.

Manusia hanya memberi perhatian kepada penyakit jasad yang hampir keseluruhan penumpuan diberikan kepada pengubatan jasad, namun Nabi Muhammad SAW mengajar kita bahawa selain penyakit jasad, manusia juga menghadapi penyakit batin yang perlu juga diubati.

Jika penyakit jasad merosakkan tubuh luaran manusia, penyakit batin atau rohani pula merosakkan dalaman manusia, iaitu akal dan hatinya. Manusia menjadi manusia bukan kerana jasadnya, tetapi kerana akal dan hatinya yang bersih. Tanpa akal dan hati yang bersih serta diredzoi ALLAH SWT, manusia tidak ubah seperti binatang atau haiwan bahkan lebih sesat lagi. (Rujuk surah 7: al-Araf ayat:179)



Salah satu pemakanan sunnah adalah minyak zaitun. PMZ (Pati Minyak Zaitun) yang berkhasiat tinggi tidak bertapis. Tapisan akan membuang sebahagian daripada khasiat buah zaitun dan itu adalah sebahagian khasiat yang terdapat di dalamnya.

Mengunakan botol kaca sebagai pembalut minyak zaitun. Botol plastik akan bertindak balas dengan minyak dan akan memberikan mudarat jangka panjang. Botol gelap atau botol jernih di dalam kotak. Minyak zaitun sensitif kepada cahaya dan kepanasan. Jika terdedah kepada cahaya dan panas, minyak sekadar minyak dan kehilangan sebahagian khasiat atau seluruhnya.

Khasiat tidak optimum jika diamal menggunakan softgel sebagai medium. Minyak zaitun baik dimulakan proses penyembuhan daripada lidah. Minyak zaitun yang dibuat softgel adalah minyak zaitun campuran bersama gelatin. Minyak zaitun di dalam softgel perlu melalui proses ‘boiling’ sedangkan minyak zaitun sensitif kepada cahaya dan kepanasan. Minyak zaitun di dalam softgel tidak ekonomi kerana memerlukan kadar yang banyak untuk mencukupkan kadar yang ditetapkan FDA; iaitu 2 sudu besar (23 gram) sehari semalam bagi yang sihat. Kadar gelatin dan minyak zaitun di dalam satu softgel 1:2, 1:1 atau sebagainya mengikut proses pengilangan.


APA ITU KHAL?

KHAL adalah nama dalam bahasa Arab bermaksud suatu bahan daripada buah-buahan seperti tamar (kurma), epal, anggur, dan Teen (fig) yang disimpan atau diperam dalam jangka masa tertentu, bertukar dari jus buah menjadi alkohol, seterusnya menjadi yis, bertukar menjadi asid asetat, dan akhirnya menjadi KHAL, dalam bahasa Inggeris dipanggil vinegar. 

Bersabda Rasulullah S.A.W., “Sesiapa yang makan tujuh buah tamar (kurma) di pagi hari (dan menurut satu lafaz: tamar dari Al-Aliyah) maka dia akan selamat dari bisa, racun dan sihir pada hari itu”. (Hadis riwayat Imam Bukhari 10/203, dan Imam Muslim).

Imam Muslim meriwayatkan dalam hadis sahihnya dari Jabir Bin Abdullah (r.d.). Bahawasanya Rasulullah saw bertanyakan tentang hidangan lauk kepada kepada keluarga Baginda, lalu mereka menjawab “Kami tidak mempunyai apa-apa pun melainkan KHAL”, lalu Baginda pun memintanya; lalu Baginda pun mengatakan: “Sebaik-baik hidangan adalah KHAL”. (Dikeluarkan oleh Muslim 2052)

Baginda SAW  ” maksudnya, “Sesungguhnya KHAL itu adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum aku”. Ia merupakan satu penegasan dari Baginda saw bahawa KHAL adalah minuman yang diamalkan sejak dahulu kala oleh nabi-nabi sebelum dari Nabi Muhammad saw lagi. Ini menunjukkan KHAL adalah “minuman kesihatan sunnah nabi-nabi” yang tidak boleh ditinggalkan oleh umat Islam demi hikmah, keistimewaan dan kesihatan yang cemerlang.

Kandungan Cuka Buah Teen:-
Vitamin C, vitamin E, vitamin B1, vitamin B6, beta-karotena, vitamin P (bioflavonoid) & kaya dgn potassium (keremajaan kulit). Cuka Buah Teen juga dapat membuang lemak, kolestrol, asid-asid & garam berlebihan dlm badan (yg membawa pelbagai penyakit berbahaya).

Cuka buah Tin Semulajadi diperbuat daripada buah Tin yang segar, diperah, ditanam secara organik dan Tin tersebut dibiarkan matang di dalam tong kayu bagi bertujuan untuk ,menggalakkan kualiti peragian semulajadi. Apabila telah matang,
ia mengandungi jaringan zat yang dipanggil “Mother” dimana kelihatan jelas apabila cecair coklat pekat terdedah kepada cahaya.
Cuka Tin kaya dengan Potassium, di mana ramai di antara kita kurang mineral serta menyebabkan gangguan pada hari tua. Kalsium menguatkan tulang dan potassium berfungsi untuk mengawal fungsi urat saraf dan otot . Buat Tin yang segar dipilih untuk membuat Cuka Tin .
Tin segar kaya dengan vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh seharian.
Benarkah cuka itu berasid? Cuka Tin dan cuka dari lain-lain buah seperti kuma, anggur,delima, epal, ceri dan mulberry adalah bersifat asid, tetapi apabila diminum, cuka ini akan mengalkalikan makanan lain di dalam perut kita. Sesuatu makanan yang bersifat asid tidak semestinya kekal pHnya (keasidan atau kealkalian) dalam perut.
Oleh sebab itu,cuka tin bagus untuk rawatan gastrik. , Cuka Tin dan cuka buah-buahan organik yang lain walaupun bersifat asid, ia juga berfungsi sebagai penawar yang menjadikan perut kita beralkali.
Cara makan cuka Tin :
kacau 1 ke 2 sudu teh Cuka Tin ke dalam 250ml air kosong dan untuk tambahan, anda boleh tambah 1 ke 2 Madu Asli atau apa-apa perisa kegemaran anda. Waktu pengambilan sebaik-baiknya di waktu pagi sebelum atau 20-30minit selepas makan makanan berat.
SEBARANG PERTANYAAN DAN TEMUJANJI RAWATAN
AGEN OLIVE HOUSE HULU LANGAT
011-29066915 ABDULLAH
013-3713500 RAMLY





No comments:

Post a Comment

RUMAH BEKAM D' IEMAN

RUMAH BEKAM D' IEMAN
Pusat Latihan Herbalis & Rawatan Holistik (Kerohanian) Yang Unggul Di Dunia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails